Basslet. Een nieuwe wearable met deze naam is nu op Kickstarter geld aan het collecteren. De polsband moet via haptische feedback, een soort trillingen, levensechte muziek naar je lichaam brengen. Alsof je in een discotheek staat.

Bas

In een echte discotheek, club of een stadion komt de bas van de muziek die daar wordt voortgebracht altijd heel goed binnen. Die is te voelen; er wordt letterlijk lucht verplaatst door de luidsprekers. Dat gevoel mis je als je een koptelefoon opzet. Wat fabrikanten ook doen om de bas-ervaring van koptelefoons en oortelefoons te verbeteren, dit blijft een gebrek.

Basslet

In dat gebrek voorziet nu de Basslet. In een filmpje van de makers is te zien hoe de directeur van muziekstreamingdienst Spotify een prototype van het dingetje uitprobeert, en concludeert dat het geluid hierdoor zo levensecht wordt dat hij de polsband eigenlijk niet meer af wil doen.

Basslet b

Haptische feedback

De haptische feedback wordt via de polsband naar het lichaam gebracht. Met een smartphone, of tablet, of synthesizer kan contact worden gemaakt via een tweede apparaatje dat erbij hoort, en dat in de 3,5 mm socket van het apparaat wordt gestoken. Dat komt dus tussen de koptelefoon en het apparaat dat geluid voortbrengt. Software is er niet voor nodig, de Basslet zorgt er zelf voor dat er perfect op de maat wordt mee-gebast. De polswearable kan ook in samenwerking met virtual reality-headsets worden gebruikt.

Kickstarter

Op Kickstarter is de campagne van het Duitse bedrijf achter de Basslet, LoFeIt, nu bezig. Tijdens het tikken van dit bericht kreeg de nieuwe wearable er al twee mille van de benodigde 50.000 euro bij, dus het lijkt erop dat deze nieuwe geluidswearable - die overigens totaal onhoorbaar voor de buitenwereld zijn werk doet - op de markt zal komen.