Consumenten vinden smartwatches over het algemeen nog duur en nutteloos, blijkt uit onderzoek van een marktonderzoeksbureau. Daardoor wil de verkoop van de smartwatch nog niet echt vlotten. Wearables doen het over het algemeen niet zo goed als gedacht.

Smartwatches zijn overbodig?

Het is de smartwatch nog niet gelukt het idee dat ze duur en nutteloos zijn, van zich af te schudden. Ook hebben consumenten nog niet het idee dat ze iets in huis halen wat uniek is en wat niet al met hun smartphone kan. Dat blijkt uit gegevens van marktonderzoeksbureau Kantar. Volgens dat bureau heeft vijftien procent van de mensen in de Verenigde Staten een wearable. 4,7 procent van alle mensen in de VS is de eigenaar van een smartwatch. In de vier grootste economieën van Europa staat de smartwatch er nog iets slechter voor.

In de landen Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland en Italië beschikt acht procent over een wearable en 3,2 procent over een smartwatch. Apple is het meest populaire bedrijf in die vier genoemde landen, met 32 procent van de wearablesmarkt in handen. In de VS heeft het bedrijf een derde, dus net iets meer, van de markt in handen. Nu de Apple Watch Series 2, met gps en waterdichtheid, is aangekondigd, verwacht het bureau dat de markt voor smartwatches zal gaan aantrekken. Ook de snellere Apple Watch Series 1 moet daar voor gaan zorgen.

Eerder gaf onderzoeksbureau IDC al aan dat de verwachting is dat de verkoop van de smartwatches in 2020 moet zijn verdrievoudigd. Van 2015 naar 2016 is er slechts een groei waargenomen van 3,9 procent in het aantal verscheepte modellen wereldwijd (van 19,4 miljoen naar 20,1 miljoen stuks). Over een jaar of vier moet dat aantal liggen op maar liefst 76,6 miljoen, met 17,8 miljard dollar in verkopen.