Speluitgever Electronic Arts geeft aan een afwachtende houding te hebben ten opzichte van gaming in virtual reality en gebruikt de marginale markt van de spelcomputer Wii U en handheld PlayStation Vita als voorbeeld. Die spelcomputers zijn namelijk niet heel succesvol.

Electronic Arts waagt zich voorlopig niet aan virtual reality

Ondanks het feit dat begin volgend jaar de meeste virtual reality-headsets op de markt zullen verschijnen, zijn er momenteel nog maar weinig grote speluitgevers die hun tijd, resources en merken uitbesteden aan virtual reality gaming. Electronic Arts zal zich er voorlopig ook niet aan wagen, meldt Electronic Arts-cfo Blake Jorgensen, aangezien de markt voor de apparaten aanvankelijk erg klein lijkt te zijn. Daarom vergelijkt EA de markt voor vr met die van de Wii U en PlayStation Vita, waar de speluitgever ook niet op actief is.
There's some challenges still and I think the biggest challenge is just the size of the market. We don't make games anymore for the Wii or the Wii U because the market is not big enough. The PS Vita—the Sony product—we don't make games for that anymore because the market is too small, so it's all about the size of the market.

Wel geeft Jorgensen aan dat Electronic Arts al verschillende developers kits in handen heeft en daar ook ontwikkelsoftware voor zal maken, maar qua game development hoeven we voorlopig dus niets te verwachten. Verder verwacht Jorgensen wel dat er binnen nu en vijf jaar wel degelijk een markt voor virtual reality gaming zal zijn en dat we binnen nu en drie jaar ook andere toepassingen voor vr gaan tegenkomen. Maar zolang de virtual reality-markt niet echt van de grond komt, zal EA een afwachtende houding hanteren tot het wel is gebeurd.