Uit onderzoek van IDC blijkt dat Fitbit in het vierde kwartaal van 2015 de meeste wearables heeft verscheept. Apple staat op plaats twee met de Apple Watch - een cijfer waar al lange tijd veel over te doen is. Verder staan Xiaomi, Garmin en Samsung ook in de top vijf.

Fitbit, Xiaomi en Apple populair

Onderzoeksbureau IDC heeft naar buiten gebracht dat Fitbit de meeste wearables heeft verscheept in het vierde kwartaal van 2015. In dat kwartaal heeft het bedrijf van de populaire fitnesstrackers 8,1 miljoen exemplaren verscheept, wat het marktaandeel van 29,5 procent oplevert. Apple zou in dezelfde periode 4,2 smartwatches hebben verscheept en daardoor vijftien procent van de markt in handen hebben. Het Chinese Xiaomi doet ook goede zaken: met 2,7 miljoen verscheepte trackers kreeg het bedrijf 9,7 procent marktaandeel.

Vooral over het succes van de Apple Watch (review) is veel te doen. Het bedrijf uit Cupertino maakt geen verkoopcijfers bekend, waardoor verschillende analisten- en onderzoeksbureaus moeten gokken en schatten hoeveel units er nog verkocht en verscheept zijn en wat dat het bedrijf oplevert. Zo kwam onlangs nog in het nieuws dat één van de analistenbureaus denkt dat Apple 5,1 Apple Watches zou hebben verscheept, maar dat aantal ligt mogelijk dus lager. Garmin en Samsung sluiten de top vijf beste wearable-producenten af.