De Franse startup Opuscope wil museumbezoeken meer interactief maken door de Microsoft HoloLens te introduceren in de kunstwereld. De informatie op het scherm van de augmented reality-bril zou per kunstwerk moeten verschillen.

HoloLens in het museum: dag audiotour?

Nu Microsoft de development kit heeft uitgebracht van de Microsoft HoloLens, kunnen we een hoop innovatieve en vooral interessante ideeën gaan tegenkomen van ontwikkelaars. De Franse startup Opuscope staat momenteel voorop met het idee de HoloLens-bril te introduceren in het museum. Met de augmented reality-bril willen de makers museumbezoeken interactiever maken door op het display steeds andere informatie te laten zien. Die informatie zou dan natuurlijk per kunstwerk moeten verschillen. Is dit het einde van de audiotour?

Het is in elk geval geen gek idee dat musea zouden kunnen investeren in HoloLens-brillen (wellicht met wat hulp van Microsoft) en de rondleidingen aanpassen op het gebruik ervan. Het wordt er in elk geval spannender op in vergelijking met zo'n audiotour. Daarnaast zou de nieuwe interactie voor meer bezoekers kunnen zorgen; wellicht zelfs wat jonger publiek met interesse in tech en kunst. De startup bestaat pas sinds februari, dus het bedrijf is nog erg jong. Het is op dit moment dan ook nog niet te zeggen of het idee van de grond gaat komen.