Google heeft in een interview aangegeven voorzichtig om te willen gaan met de apps die worden uitgebracht voor Daydream, het nieuw vr-platform van het bedrijf. Het wordt geen Wilde Westen zoals het nu soms wel op Android het geval is.

Apps voor Daydream worden goed in de gaten gehouden

Als je kijkt naar het app-aanbod op Google Play voor Android, dan lijkt het soms wel een beetje op het Wilde Westen. Dat wil de zoekmachinegigant gaan voorkomen met zijn nieuwe virtual reality-platform Daydream. Op het gebied van hardware zorgt Google ervoor dat er reference designs bestaan en dat apparaten eerst gecertificeerd dienen te worden. Ook maakt het bedrijf zijn eigen vr-bril. En op het gebied van software wil Google ook voornamelijk voor kwaliteit gaan zorgen en stelt dan ook hoge eisen aan de applicaties.

Googles hoofd van de vr-afdeling, Clay Bavor, geeft het volgende aan.

So on Daydream apps, on VR apps, we're going to take a very, very strong stance on quality, on performance, sustained framerate, latency, all that, we want to make sure that we're representing good VR to our users. And so I think that one of our goals in this announcement next week is to put this out in front of developers, and we have some pretty good instincts in how and where and in what ways we'll be curating. Performance is a non-starter, it needs to be performant, because if it's not it won't be comfortable.

But we're going to be seeking feedback from developers on how to go about this, but I think at a high level the quality bar is super super important to that and we'll be maintaining that.


Hoe dit in de praktijk zal gaan werken, moeten we nog gaan zien.