Google heeft een visie voor de producten die het bedrijf lanceert en brengt daarom ook graag richtlijnen uit waar app developers zich aan kunnen houden. Voor Daydream, het nieuwe vr-platform van de gigant, geldt dat in-app-aankopen wellicht niet het beste verdienmodel is.

Google: 'Geen in-app-aankopen in vr-applicaties'

Google lanceert jaarlijks een hoop producten en stelt voor die producten ook richtlijnen op, zodat zowel ontwikkelaars als consumenten optimaal van het platform in kwestie kunnen genieten. Nu zijn richtlijnen geen harde regels en hoeven developers zich daar natuurlijk niet aan te houden; desondanks doen die mensen er in sommige gevallen goed aan wél te luisteren naar de zoekmachinegigant. Tijdens verschillende bijeenkomsten op Google I/O laat het bedrijf namelijk weten dat in-app-aankopen niet geschikt zijn voor vr-apps binnen Daydream.

Juist - hetgeen dat ontzettend groot is voor mobile gaming en andere apps, werkt, aldus Google, wellicht niet net zo goed binnen virtual reality-applicaties. Het kan mensen namelijk uit de ervaring halen van de virtuele omgeving, die juist als meeslepend bedoeld is. En wij kunnen ons voorstellen dat er maar weinig mensen zijn die willen wachten op verschillende wachtbalkjes binnen vr, omdat zo'n ervaring ook uitputtend kan werken. Ook is er een richtlijn voor het toevoegen van ondersteuning voor de controller van Daydream.