De markt voor wearables is nog jong maar uit vele onderzoeken blijkt dat consumenten er warm voor lopen. Met name de smartwatch heeft het afgelopen jaar aan populariteit gewonnen. Er zijn in 2015 zelfs meer smartwatches dan Zwitserse horloges verscheept.

Smartwatches populairder dan Zwitserse horloges

Uit onderzoek van Strategy Analytics blijkt dat het slimme horloge een gewilde gadget is. In het vierde kwartaal van vorig jaar werden er in totaal 8,1 miljoen smartwatches verscheept vanuit de fabrieken, wat een flinke stijging is ten opzichte van de 1,9 miljoen stuks in hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

Het Zwitserse horloge lijkt iets minder populair te worden. Waar er in het vierde kwartaal van 2014 nog 8,3 miljoen horloges verscheept werden door de fabrikanten waren het er in het vierde kwartaal van 2015 7,9 miljoen stuks. De smartwatch streeft het Zwitsers horloge dus voorbij.

Wat zijn dan de meest populaire smartwatches? Volgens Strategy Analytics is de Apple Watch de absolute nummer één, met een marktaandeel van 63 procent. Het bedrijf uit Cupertino wordt gevolgd door Samsung, maar de Koreaanse fabrikant loopt met een marktaandeel van 16 procent ver achter.

Lees ook meer over wat een smartwatch is of neem ons tip en advies archief door voor alles dat je moet weten over wearables.