Razer heeft bekendgemaakt dat het de RealSense-camera van Intel wil gebruiken voor virtual reality, met name in de headsets. Door de camera een een vr-bril te bevestigen, zou je bijvoorbeeld een object kunnen digitaliseren in een digitale omgeving.

RealSense 3D en Razer: scan je objecten in de digitale wereld

Razer is op dit moment nou niet echt de naam op het gebied van virtual reality, aangezien de fabrikant eerder bekend zal zijn van accessoires voor gaming en bijvoorbeeld de Razer Forge TV, aan Android TV-spelcomputer. Maar de accessoiremaker heeft ook zijn open source virtual reality-programma, genaamd OSVR, waarmee het furore wil maken. Razer heeft nu een speciale Kinect-achtige 3D-camera aangekondigd, die gamers kunnen gebruiken om real-life objecten in te scannen in hun digitale werelden.

Tenminste, dat is wat er nu gespeculeerd wordt. De camera kan bijvoorbeeld door Twitch-streamers worden gebruikt om de achtergrond van de streamer in kwestie, mits die in beeld is, aan te passen met een automatisch green screen. De camera is namelijk in staat om het gezicht van de streamer te omlijnen, waardoor die weet wat voor- en achtergrond is. Zoiets kan dus mogelijk ook worden gebruiken voor het digitaliseren van objecten, wat in zekere zin al gebeurt als je kijkt naar de manier waarop de camera werkt.

De RealSense-camera zou daarom gebruikt kunnen worden als een externe camera die in staat is objecten te digitaliseren in combinatie van een virtual reality-bril, bijvoorbeeld in samenwerking met een open source-programma als OSVR. Ook kan die camera bewegingen registeren en omzetten in digitale handelingen. Het is geen gekke gedachte, aangezien Oculus onlangs nog een bedrijf kocht die dat goed weet te doen en ook de Kinect op Xbox One heeft dergelijke functies. Desondanks is het nu wachten op de plannen van Razer.