Sociaal netwerk Snapchat is bezig met de ontwikkeling van een nieuwe wearable, een soort Google Glass-bril. De laatste tijd is hier flink wat extra personeel voor aangenomen.

Het zou het eerste hardwareproduct worden dat Snapchat zou maken. De bril Snapchat-bril kan dan bijvoorbeeld foto's maken zonder dat de drager zijn handen daarvoor nodig heeft, en die plaatjes op Snapchat plaatsen.

Wearable

Maar over de vorm en functies van de nieuwe bril is nog niets bekend. Wel heeft CNET een aantal gegevens naast elkaar gezet die erop duiden dat Snapchat daadwerkelijk bezig is om zo'n wearable te ontwikkelen.

Zo heeft Snapchat al in 2014 Vergence Labs opgekocht. Dat is een startup die een Google Glass-achtige bril maakte, waarmee je video's kon maken die toonden wat de drager zag. Snapchat is daarmee lang niet de enige tech-gigant die in de virtual reality-spullen stapt. Zo is Facebook betrokken bij de ontwikkeling van de Oculus Rift-bril, een project waar miljarden in zijn gestoken. En Google is op soortgelijke wijze in Magic Leap gestapt, een start-up die zich ook bezighoudt met VR.

Snapchat Research

Voorts somt CNET op dat Snapchat een jaar geleden begon met Snapchat Research, een team van meer dan een dozijn wetenschappers en software-ontwikkelaars die zijn gespecialiseerd in computer-beelden en leren via een machine. Dat zijn onderdelen die voor virtual reality van belang zijn.

Microsoft Hololens

Derde feit is dat een belangrijke ontwikkelaar van Microsoft's Hololens is ingehuurd door Snapchat. En zo zijn er meer mensen bij andere bedrijven weggekocht die een Google Glass-achtige bril kunnen ontwikkelen voor Snapchat.

Videodienst

Snapchat is een dienst die wereldwijd door honderd miljoen mensen wordt gebruikt. De berichtendienst werd populair vanwege de mogelijkheid om foto's te versturen die zichzelf na een paar seconden weer wissen op het toestel van de geadresseerde. Nu is Snapchat ook een van de grootste videodiensten, met acht miljard views per dag. Daarmee steekt Snapchat Facebook naar de kroon. Beroemdheden als Lady Gaga, Rihanna en Justin Bieber maken contact met hun fans via Snapchat.

Google Glass

In plaats van een telefoon uit de zak te halen, de Snapchat-app te activeren en dan een knop op het scherm in te drukken om een foto of video te maken, hoeft met een VR-bril als Google Glass alleen maar een stemcommando naar de bril te worden gestuurd om een opname te laten starten. Dat zou flink wat meer klandizie voor Snapchat betekenen.