Mocht je een game voor PSVR maken met een framerate lager dan zestig per seconde, dan zal Sony je project met geen mogelijkheid gaan accepteren. Sony geeft aan dat er geen excuus is voor het niet behalen van die stabiele framerate.

PSVR: geen games met een lage framerate

Sony heeft tijdens een presentatie tijdens Game Developers Conference 2016 aangegeven dat het ontwikkelaars van PlayStation VR-spellen strenge eisen oplegt, om gebruikers een optimale virtual reality-ervaring aan te bieden. Sony, Oculus en HTC hebben inmiddels allemaal ontdekt dat de ideale framerate van een vr-ervaring ergens tussen de negentig en honderdtwintig frames per seconde ligt. Zelf maakt het bedrijf gebruik van frame reprojection, dat ervoor zorgt dat beelden verdubbeld worden: 60fps wordt dan 120fps.

Omdat Sony ervoor wil zorgen dat het consumenten niet afschrikt van een markt die in 2020 mogelijk dertig miljard dollar waard is, verplicht het bedrijf de ontwikkelaars voor PSVR dat hun spellen tenminste 60fps zijn. Alles dat daaronder valt, wordt simpelweg afgekeurd.

We want a consistent, uniform experience across all games. We really hate seeing stuttering and jerking and dropped frames. So framerate is extremely important. You can not drop below 60. Period. Ever. If you submit a game to us, and it drops down to 30 or 55 or 51, we’re probably going to reject it.

Ontwikkelaars hebben de optie van die frame reprojection-technologie gebruik te maken, maar mogen games ook gewoon op 60, 90 of zelfs 120fps laten draaien (mochten ze dat uit de PlayStation 4 krijgen). Sony wil zelfs developers helpen die het maar niet voor elkaar krijgen de 60fps te halen. Er bestaat straks dus geen excuus meer wanneer je game niet de minimale framerate bevat.