De markt voor wearables schiet omhoog, maar één onderzoeksbureau wilde weleens weten hoe de populariteit van de gekochte wearables beklijft. En het blijkt dat een op de drie consumenten na een jaar zijn wearable al niet meer draagt.

Veel wearables in de lade

Dat is overigens een flinke verbetering vergeleken met twee jaar geleden, toen nog maar 43 procent van de kopers van een wearable na een jaar zijn draagbare wondertje op technologisch gebied nog om de pols had. Voor deze cijfers heeft Endeavour Partners driemaal een groot aantal mensen gevraagd naar hun wearablegewoontes. In september 20134, juli 2014 en mei 2015. Telkens blijkt dat de populariteit van de eigen wearable iets stijgt, wellicht ook omdat wearables in de loop van de tijd steeds beter, handiger en mooier worden.

Smartwatches en fitnesstrackers verschillende markten

Endeavour stelt vast wat uit de verkoopcijfers van smartwatches en fitnesstrackers al eerder is gebleken: het zijn twee totaal verschillende markten. Het een is bedoeld om functies van een smartphone over te nemen, het ander om een gedragsverandering te bewerkstelligen. Dat bijt elkaar niet. De populariteit van de Fitbit (4,7 miljoen verkochte exemplaren in het laatste kwartaal) en de Apple Watch (4 miljoen verkochte exemplaren in datzelfde kwartaal) geeft dat aan.

Kwaliteit wearables stijgt

Wat er wel aan de hand is op de markt voor wearables, is dat ze gaandeweg steeds beter van kwaliteit worden, waardoor oudere apparaatjes in een la blijven liggen. Eén blogger maakt de vergelijking met MP3-spelers: toen die op de markt kwamen, was de interface lastig te bedienen, ze zagen er niet uit en pas met de komst van de iPod van Apple begon deze markt het licht te zien en eenvoudiger, aantrekkelijk vormgegeven en handiger muziekspelers te produceren.

Markt blijft sterk groeien

De markt voor wearables zal sterk blijven groeien, zoveel is duidelijk. Alle marktanalisten op dit gebied verwachten een verveelvoudiging van het aantal verkochte smartwatches, fitnesstrackers en andere wearables binnen enkele jaren. Wat ook betekent dat early adaptors - mensen die er al vroeg bij waren met de aankoop van hun wearable - steeds meer in de verleiding komen om hun oude apparaatje aan de kant te doen, en te vervangen door een nieuwe. Dus of de gebruikscijfers van Endeavour veel zullen verbeteren, valt nog te bezien.