De verkoop van wearables en smartwatches zakt wereldwijd nogal in, maar één fabrikant springt waarschijnlijk een gat in de lucht: Garmin. Deze fabrikant zet meer dan driemaal zoveel wearables om als een jaar geleden.

Vijftig procent minder verkocht

Onderzoeksbedrijf IDC heeft de verkoopcijfers van het derde kwartaal bekendgemaakt. Die zitten overal in het slop. De verkoop van wearables is het afgelopen kwartaal gedaald met bijna 52 procent ten opzichte van Q3 van het vorige jaar. Toen werden er nog 5,6 miljoen wearables verkocht, dit jaar waren het er in dezelfde drie maanden slechts 2,7 miljoen.

Apple Watch blijft aan top

Apple is nog altijd de topverkoper. Maar ook deze marktleider op het gebied van smartwatches heeft een daling van 72 procent van jaar op jaar moeten verduren. Hierbij speelt wel mee dat vorig jaar de Apple Watch overal verkrijgbaar was, terwijl de Apple Watch Series 2 slechts twee weken te koop is geweest van het afgelopen derde kwartaal. Veel consumenten hebben hun aankoop uitgesteld tot de nieuwe Apple Watch zou verschijnen, dus die cijfers kunnen het komende kwartaal weer aantrekken.

Garmin

Onder de fabrikanten is er één die eruit springt: Garmin, voorheen vooral bekend als fabrikant van navigatie-hardware. Garmin is Samsung voorbijgestreefd en staat nu na Apple op de tweede plek.

Het gaat hier weliswaar om de resultaten van één kwartaal, vergeleken met datzelfde kwartaal vorig jaar. Maar het blijft een indrukwekkend resultaat. De ConnectIQ-smartwatches van Garmin slaan aan op de markt, en de sjiek uitgevoerde Fenix Chronos ook.

Samsung Gear S2

De Samsung Gear S2 met plek voor een simkaart geeft de Koreaanse fabrikant nog altijd sterke kaarten op deze markt. Maar de Gear S3 is nog niet alom verkrijgbaar, en daardoor heeft Samsung in de cijfers voor het derde kwartaal de boot een beetje gemist. Ook dat kan het komende kwartaal nog aantrekken.

Android Wear 2.0

Een van de grootste problemen voor de markt voor wearables is echter het uitstel van Android Wear 2.0. Innovatie van wearables stokt. Consumenten vragen zich inmiddels in toenemende mate af of ze wel behoefte hebben aan een gadget die weinig meer doet dan onbetrouwbare fitness-data verzamelen en notificaties van de smartphone naar de pols brengen, terwijl je ook gewoon even je telefoon uit je zak kunt halen. Nieuwe, onmisbare functies zijn nog niet bedacht voor de wearables, en dus blijft het grote publiek er vooralsnog van af.

Fitness

Steeds meer fabrikanten van wearables focussen zich op fitness-data, omdat dit simpel is. Maar ingewikkelder taken durft men nog niet naar de pols te brengen. De mogelijkheid om zonder verbonden telefoon op stap te gaan met een wearable, is nog vrij zeldzaam en zou ook nog een flinke duw naar boven kunnen betekenen, aldus IDC.