Xbox-baas Phil Spencer heeft laten weten dat Windows 10 direct vanuit de doos ondersteuning aanbiedt voor virtual reality-headsets. Wanneer je dus straks een Oculus Rift of HoloLens koopt, dan weet je pc meteen wat-ie met de extra hardware moet doen.

Standaard vr-ondersteuning binnen Windows 10

Sinds Satya Nadella aan het hoofd van Microsoft staat, heeft dat bedrijf één doel: een universeel besturingssysteem ontwikkelen die gebruikers toegang biedt tot al hun eigen content. Of je nu een Windows-pc, Xbox-console, Windows Phone of Surface-tablet hebt, wanneer er Windows 10 op staat, dan weet je waar je aan toe bent. Het moet vooral voor de gebruiker als een simpel systeem aanvoelen, zonder dat er daarvoor gekort hoeft te worden op mogelijkheden. Datzelfde idee heeft Microsoft bij de implementatie van vr-brillen.

Wanneer je bijvoorbeeld een Oculus Rift koopt begin 2016, dan heb je als nog een (redelijk) krachtige pc nodig om het apparaat werkende te krijgen. Maar aan het besturingssysteem zal het niet liggen, aangezien Microsoft Windows 10 zo heeft vormgegeven, dan het OS direct weet wat het met een virtual of augmented reality-headset moet doen. Je plugt het externe apparaat in je pc en Windows doet daarna de rest. Met deze stap wil Microsoft bereiken dat Windows 10 hét platform wordt voor al je virtual reality-ervaringen, ongeacht de externe hardware.

In tegenstelling tot Sony, heeft Microsoft niet maar één headset tot zijn beschikking voor Windows 10, en mogelijk ook Xbox One. Het is echter nog niet bekend in hoeverre Xbox One de verschillende virtual reality-headsets zal ondersteunen, maar je zult ongetwijfeld straks de Oculus Rift en HoloLens kunnen gebruiken, hetzij in gelimiteerde vorm. Sony heeft zijn eigen vr-bril, genaamd Project Morpheus. Dat apparaat moet medio 2016 op de markt worden uitgebracht en werkt alleen met de PlayStation 4-spelcomputer van het bedrijf.