De baas van de Xbox-afdeling binnen Microsoft, Phil Spencer, hoopt niet dat virtual reality-gaming de toekomst voor gaming wordt. Dat betekent echter niet dat de Xbox-baas gelooft dat vr (en augmentend reality) niet spannends te bieden hebben.

Xbox-baas: 'Hopelijk wordt vr-gaming niet de toekomst van gaming'

Het is voor het eerst dat we Phil Spencer, de baas van de Xbox-afdeling binnen Microsoft, een uitspraak horen maken over de toekomst van virtual en augmented reality-gaming. Spencer hoopt namelijk dat het niet de toekomst van gaming als geheel wordt, maar dat betekent echter niet dat de Xbox-baas niet gelooft dat de techniek gamers niets te bieden heeft.
I kind of hope not. It doesn't mean I don't think VR has great experiences to offer. I think it does, and we'll find those, and people will love playing those. I love playing games in my family room with my kids. I love people coming together and watching what's happening on screen and laughing, and the kind of fun of what video games were always about.

Spencer zou het zonde vinden wanneer elke gamer met zo'n headset wearable op zou zitten tijdens het gamen, omdat het wel degelijk de sociale beleving aantast. Je hebt immers (of vaak) ook een koptelefoon op, waardoor je helemaal geen idee meer hebt van wat er in de buitenwereld gebeurt (wat uiteindelijk natuurlijk het doel van virtual reality is).
That doesn't mean that can't happen in a kind of socially connected VR environment, but to me it would be too bad if all gaming became people with head mounted displays on, headphones on, kind of blocked out from everything that happens. I do think there'll be great experiences there, but just kind of for the sake of what gaming is, I don't think that should be the only way people play.

Virtual reality-gaming heeft zijn eigen genres nodig: een spel als Super Mario is namelijk het leukst wanneer je samen kijkt naar hoe iemand speelt (en faalt, als we de levels in Super Mario Maker op Wii U bekijken...).
I think there will be certain experiences where that's perfect. I don't know necessarily if it will be genre based, but I just love me watching you play Mario and giving you ideas about where things might be, and we laugh, and we can kind of sit around and eat chips, and do things that people do. I think that's kind of the basis of what gaming is about. I think there's a place for VR. I think it's really cool to see the innovation, like many innovations in the past. Gaming is taking a role in the forefront, because VR will touch more things than just gaming. Holograms and AR I think is a more complex space, but again, you're going to find games will be there really stretching the technology like they have in so many other areas.

Ondertussen werkt Microsoft samen met Valve en Oculus aan de virtual reality-brillen, die allemaal in 2016 op de markt verschijnen en de Xbox One-controller ondersteunen. Er is volgens Spencer  dus zeker wel een toekomst voor, maar de Xbox-baas hoopt dat het niet dé toekomst wordt.

Lees ook ons uitgebreide achtergrondartikel waarin we ingaan op de verschillen tussen virtual reality en augmented reality.